SmartPort 4 jaar!

SmartPort 4 jaar!

9 apr 2019 | Nieuws

De beste onderzoekers samen laten werken met de innovatiefste bedrijven in de haven’.
Met deze zin startte het vernieuwde tijdperk van SmartPort op 10 april 2015. Met een kick-off in Hotel Belvedère op Katendrecht, waren ruim 80 genodigden getuigen van de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst van het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs, Gemeente Rotterdam, Erasmus Universiteit en TUDelft.

Inmiddels kunnen we terugkijken op 4 jaar SmartPort en zijn wij twee partners rijker, TNO & Deltares. De afgelopen jaren hebben we in april een groots event georganiseerd, de verjaardag van SmartPort. Dit was een mooie kans om inspiratie te bieden, het netwerk te versterken en gezamenlijk op zoek te gaan naar de belangrijkste onderzoeksvragen van de bedrijven in de Rotterdamse Haven. Er zijn meer dan 70 projecten gestart sinds 2015 en ruim 40 van deze projecten zijn inmiddels, of worden binnenkort, afgerond. Dat zet 2019 in het licht van kennisdeling.

De ambitie van SmartPort is het versnellen van innovatie middels disseminatie; een mond vol. Het draait om het ophalen van de juiste kennisvragen, vervolgens het delen van de juiste kennis waarmee de bedrijven in de haven de juiste beslissingen kunnen nemen en de transitie kunnen versnellen. Uiteraard op de drie belangrijkste roadmaps van SmartPort; de Roadmap Smart Logistics, Smart Energy & Industry en Future Proof Port Infrastructure. Alle ontwikkelde kennis is vrij deelbaar en daarmee beschikbaar voor alle bedrijven actief in de haven van Rotterdam.

Nu is het april 2019. Tijd om de impact van SmartPort te tonen. Waar heeft SmartPort kunnen bijdragen aan versnelling van innovatie? Wat hebben we kunnen betekenen voor u en uw bedrijf? Waar liggen de nieuwe onderzoeksvragen? De komende 4 maanden trakteren wij op 4 impactverhalen van SmartPort. Zodat u kunt ervaren wat de kracht van SmartPort is.

We starten met Truck Platooning. Vanaf 2022 moeten er 100 truck platoons per dag uit de Rotterdamse haven vertrekken met goederen bestemd voor het Europese achterland. Daarmee is deze innovatieve manier van rijden, waarbij vrachtauto’s in konvooien van 2 tot 3 trucks automatisch achter elkaar rijden, geen toekomstmuziek meer. We delen graag het verhaal over SmartPort en Truck Platooning met u. Leest u mee?