In het tijdperk van digitalisering is het omarmen van digitale transformatie essentieel voor bedrijven in de logistieke sector om concurrerend, duurzaam en veerkrachtig te blijven. Het recent afgeronde onderzoeksproject PLATO brengt in kaart wat de potentie is van digitale platformen om de sector verder te verduurzamen en veerkrachtiger te maken voor verstoringen.
Uit het onderzoek blijkt dat digitale platforms bijzonder waardevol zijn voor grote logistieke partijen, terwijl kleine- en middelgrote verladers en vervoerders (mkb’s) uitdagingen ervaren door een gebrek aan digitale volwassenheid en integratievermogen. De voordelen van digitale platformen worden voor mkb’s nu vooral beperkt door hoge integratiekosten en vertrouwensissues. Daarnaast toont het onderzoek aan dat er een dringende behoefte aan uniforme datanormen en -soevereiniteit is binnen de sector.
Decision support tool
Om mkb verladers en vervoerders te helpen bij het vertalen van logistieke vraagstukken naar digitale platformoplossingen is de decision support tool ontwikkeld. Deze tool navigeert je door de mogelijkheden van digitale platformen en kan helpen bij discussies over de meerwaarde van deze platformen. De onderzoekers adviseren om de discussie te laten faciliteren door een decision support tool expert, met name om de complexe vraagstukken gestructureerd aan te vliegen.
Digitale ecosysteemscenario’s
Door het tempo van de digitale transformatie in logistieke ecosystemen wordt de rol van ecosysteemregisseurs, zoals het Havenbedrijf Rotterdam en Royal FloraHolland, nog meer van belang. Zij faciliteren platformisering in hun ecosystemen. De onderzoekers hebben de ontwikkelingen binnen en buiten deze ecosystemen gevat in vier scenario’s welke variëren in twee dimensies: geopolitieke (on)zekerheid en ecosysteem (on)zekerheid. Geopolitieke onzekerheid weerspiegeld geopolitieke en operationele trends. Bij ecosysteem onzekerheid speelt de mate van digitale volwassenheid van partijen binnen het ecosysteem en overheidsbeleid een rol. De uitkomsten van deze analyse bieden regisseurs handvatten voor de ontwikkeling van een effectieve strategie.
Nice to have of must have?
Samenvattend, het tempo van de digitale transformatie vraagt om een snelle en adequate reactie van de logistieke sector. Digitale platformen hebben de potentie om deze transformatie te versnellen, maar logistieke partijen zien digitale platformen echter nog vaak als een nice to have. Dit komt onder andere door gebrek aan digitale volwassenheid, vertrouwensissues en integratievermogen. Inzicht in de meerwaarde en mogelijkheden van deze platformen en een efficiënt werkend ecosysteem zijn van belang om concurrerend, duurzaam en veerkrachtig te blijven. Door digitalisering bij andere partijen en het tempo van de transformatie zal het gebruik van digitale platformen namelijk een must have worden.
Wil je meer weten over dit onderzoek? Het PLATO onderzoeksrapport en de decision support tool zijn hier te downloaden.
Het PLATO project bestaat uit een diverse groep van consortiumpartners: TNO, Tilburg University, RSM Erasmus University, Royal FloraHolland, Port of Rotterdam, TKI Dinalog, SmartPort, FourKites, TLN, Evofenedex, BigMile en Shippeo. De resultaten van dit project zijn gebaseerd op 17 interviews, 2 workshops, deskresearch en literatuuronderzoek.
Bron: SmartPort column uit de april-editie van het Europoort Kringen Magazine.