De binnenvaartsector, het kloppende hart van onze logistieke keten, staat voor grote uitdagingen. De bevaarbaarheid van de rivieren is de afgelopen jaren al een aantal keren een knelpunt gebleken. Er is vaker sprake van extreme rivierwaterstanden, zowel laag- als hoogwater. Door klimaatverandering is de verwachting dat dit soort extreme situaties zich vaker en langduriger kunnen voordoen. Ook geopolitieke instabiliteit stelt de flexibiliteit van het systeem regelmatig op de proef. Als relatief duurzame modaliteit moet de sector bovendien ook zelf verder verduurzamen om aan alle toekomstige eisen te kunnen voldoen. Een klimaatrobuuste binnenvaartlogistiek is dus zowel klimaatadaptief als duurzaam; maar wat is er nodig om daar te komen?
Bij SmartPort werken we aan antwoorden. Bijvoorbeeld in het TRANS2-project, waarin 15 partners samenwerken aan het verkennen van klimaatadaptieve oplossingen die verder gaan dan traditionele infrastructuurverbeteringen. Van het verbeteren van scheepsperformance tot geavanceerde digitale tools zoals de Digital Twin Vaarwegen, de focus ligt op slimme oplossingen vanuit de hele sector die bijdragen aan een robuust en betrouwbaar transportsysteem.
Een belangrijk inzicht is dat het aanpassen van de gehele transportketen cruciaal is. Niet alleen vaarwegen, maar ook scheepsontwerp, logistieke processen en informatievoorziening spelen een belangrijke rol. Zo wordt er onderzocht in hoeverre het gebruik van hubs & spokes bij laagwater, waar kleinere schepen lading tussen hubs verdelen, een bijdrage kan leveren aan de flexibiliteit van het systeem. Maar ook het inzetten van accuratere seizoensvooruitzichten om te anticiperen op droge of juist natte perioden kan een belangrijke bijdrage leveren.
Momenteel voert SmartPort in opdracht van TKI Deltatechnologie een inventarisatie uit om kansrijke publiek private samenwerkingen voor een klimaatrobuuste binnenvaart in kaart te brengen. Het gaat daarbij zowel om gezamenlijk onderzoek als het vooruitbrengen van innovaties. Er zijn voor volgend jaar middelen voorzien om consortia te helpen hun plannen realiteit te maken. Door middel van interviews en een rondetafelgesprek wil SmartPort kansrijke projecten identificeren en samenwerking stimuleren. Het doel is duidelijk: kennis en innovatie inzetten om de binnenvaartlogistiek klimaatrobuust te maken, zowel op korte als lange termijn. De uitdagingen waar we voor staan, kunnen we alleen aanpakken door kennisinstellingen, bedrijven en overheden te verbinden.
Wil jij ook bijdragen aan een klimaatrobuuste binnenvaart? Bij SmartPort nodigen we je van harte uit om mee te denken en te doen. Samen kunnen we werken aan innovatieve oplossingen die niet alleen de binnenvaart versterken, maar ook bijdragen aan een duurzame toekomst voor de gehele logistieke keten.
Bron: SmartPort Rubriek uit het Europoort Kringen magazine – december editie