Om te kunnen anticiperen op gebruikersbehoeften vanuit toekomstige marktontwikkelingen investeren Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort in onderzoek en innovaties. Deltares voerde een verkennend onderzoek uit naar de verandering van eisen voor waterzijdige-infrastructuur in vier belangrijke havensectoren: deepsea containeroverslag, shortsea containeroverslag, liquid bulk en breakbulk. Deze inzichten helpen het Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort om investeringen in onderzoek en innovatie van kade-infrastructuur te prioriteren.
Het onderzoek bouwt voort op het bredere Kennisprogramma “Kade van de Toekomst” en biedt waardevolle inzichten in de verwachte ontwikkelingen binnen deze sectoren en hoe deze zich vertalen naar eisen aan de bestaande assets (kades en steigers). Centraal stond de vraag: Hoe kan Havenbedrijf Rotterdam anticiperen op (verwachte) veranderingen in gebruikerswensen, zodat bestaande assets (kades en steigers) optimaal benut worden? Download het rapport hier.
Deltares interviewde verschillende stakeholders (sectorvertegenwoordigers, experts en het Havenbedrijf Rotterdam) om trends, behoeften en kansen voor de verschillende sectoren binnen de haven van Rotterdam in kaart te brengen. Uit deze interviews – aangevuld met literatuuronderzoek – komen een aantal sectorspecifieke en algemene conclusies en aanbevelingen naar voren.
Deepsea containeroverslag: optimaliseren zonder grote ingrepen
In deze sector neemt de groei in scheepsgrootte en -capaciteit naar verwachting af. De kades op Maasvlakte 1 en 2 zijn naar verwachting geschikt om trends te faciliteren, mits een aantal geplande projecten doorgaan. Verwachting is dat er behoefte blijft aan het verbeteren van rekenmethodes en maatregelen om gebruikerswensen (zoals grotere belastingen op de kade) te faciliteren zonder grote ingrepen, ofwel door slimmer gebruik maken van de bestaande infrastructuur.
Shortsea containeroverslag: oudere assets beter benutten
Deze sector is met name aanwezig in de Waal- en Eemhaven, waar de kades deels verouderd zijn. Het onderzoek laat behoeften aan flexibiliteit, grotere diepgang en hogere kadebelastingen zien. De inventarisatie van Deltares laat kansen zien in het onderzoeken van de ‘verborgen sterkten’ van bestaande kades, bijvoorbeeld via veld- en laboratoriumonderzoek of sloopanalyses van overtollige of verouderde kades.
Liquid bulk: focus op levensduurverlenging en flexibiliteit
Door het (op termijn) verdwijnen van de vraag naar fossiele brandstoffen, en het toenemende gebruik van alternatieve brandstoffen, zal de liquid bulksector ingrijpend veranderen. Om desinvesteringen te voorkomen, is de behoefte om te focussen op levensduurverlenging en flexibel gebruik van bestaande kades en steigers, anticiperend op alternatieve ladingstromen zoals duurzame brandstoffen naast bestaande ladingstromen. Op die manier is er meer tijd en flexibiliteit om op langere termijn doelmatig en met meer zekerheid met investeringen in te spelen op de energietransitie.
Breakbulk: maatwerk en flexibiliteit
Breakbulk en offshore activiteiten zijn ruimtelijk verspreid en divers. Grote structurele veranderingen worden niet verwacht, maar er is behoefte aan robuuste, flexibel inzetbare, kades die geschikt zijn voor zwaardere lasten. Daarbij kan het Havenbedrijf Rotterdam een faciliterende rol spelen in sectorspecifieke ondersteuning.
Algemeen advies: data, dialoog en prioritering
Deltares adviseert het Havenbedrijf Rotterdam en SmartPort om de huidige omvang en conditie van kades en steigers per sector systematisch te inventariseren en sectorontwikkelingen actief te blijven monitoren in samenspraak met gebruikers. Door – naast kosten(besparingen) voor beheer & onderhoud van de infrastructuur – ook de potentiële meerwaarde voor gebruikers mee te wegen in het prioriteren van kennisontwikkeling, kunnen onderzoek en innovatie effectief worden ingezet.
Het onderzoek benadrukt het belang van samenwerking tussen infrastructuurbeheerders, gebruikers (marktpartijen) en kennisinstellingen om de toekomstbestendigheid van infrastructuur verder te verbeteren en de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven te versterken.
Meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Wiebe de Boer (coördinator Roadmap Futureproof Port Infrastructure bij SmartPort).