BRI Duisburg: Concurrentie voor Mainport Rotterdam?

BRI Duisburg: Concurrentie voor Mainport Rotterdam?

Duisburg profileert zich sinds enkele jaren als ‘Gateway to Europe’. De haven profiteert van uitstekende spoorverbindingen van en naar China. De regio Noordrijn-Westfalen ontvangt op deze manier grote goederenstromen en fungeert als aanjager van een indrukwekkende hoeveelheid directe Chinese investeringen. Wat betekent dat succes van Duisburg voor de haven van Rotterdam? 

AGRI-RES-300-IoT-SmartPort

Research

Het onderzoek ‘The impact of BRI Duisburg’ is een analyse: wat is de situatie in Duisburg op dit moment, en valt er voor het havengebied van Rotterdam slim met deze Duitse haven samen te werken: wat heeft Rotterdam wat Duisburg (nog) niet heeft? Wat is een passend handelingsperspectief van de Haven van Rotterdam op deze ontwikkelingen?

Impact

​Erasmus UPT ontwikkelde een quick scan aan de hand van interviews, publicaties uit de vakpers, beleidson­derzoek, een analyse met een veelgebruikte database en een workshop met vertegenwoordigers van bedrijven en beleidsmakers. Op basis van deze quick scan bevelen de onderzoekers aan diepgaander wetenschappelijk onderzoek uit te voeren naar de eerste bevindingen. Maar twee punten vallen al meteen op:

  • Duisburg is niet de enige toekomstige factor die de aandacht van de haven van Rotterdam verdient. Ook Keulen en Luik zijn belangrijke knooppunten om in de gaten te houden. Het is verstandig de positie van Rotterdam te bekijken vanuit een breder Europees handelingsperspectief.
  • Duisburg is weliswaar sterk gegroeid als logistiek knooppunt, met terminals en bedrijventerreinen, en heeft flink geïnvesteerd in de ketenregie. Maar van een ontwikkeling naar meer hoogwaardige, kennisintensieve diensten (financieel, juridisch, verzekeringen) is in Duisburg is (nog) geen sprake.

Opportunities

Duisburg heeft een sterke positie opgebouwd met de komst van BRI en de Nieuwe Zijderoute naar het oosten. Daarbij zijn er zéker kansen voor Rotterdam. De onderzoekers doen deze aanbevelingen:

  • Los bestaande bottlenecks in Rotterdam en Nederland als distribu­tieland op, zoals de congestie in de containerafhandeling in de Rotterdamse haven en de stikstofcrisis;
  • Investeer in kennis en digitalisering als unieke, sterke punten van logistiek Nederland en in het logistieke vestigingsklimaat;
  • Maak een goede afweging van hoe Nederland wil omgaan met Chinese investe­ringen in ons land, trek hierin samen op;
  • Werk met verschillende partijen samen aan een beleidspakket voor de Nederlandse concurrentiepositie in de logistiek: de overheid op verschillende niveaus, brancheorganisaties en bedrijfsleven;
  • Omarm Duisburg als een strategische partner van Rotterdam, want investeringen in Duisburg hebben ook een positief effect voor de ontwikkeling van Rotterdam en logistieke hotspots als Venlo. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe exportpakketten via spoor vanuit Nederland via de Nieuwe Zijderoute.
AGRI-RES-300-IoT-SmartPort

Challenges

Hoewel deze quick scan al een aantal trends laat zien, raden de onderzoekers aan een aantal zaken diepgaander uit te zoeken. Daarbij is het van belang de beide havens cijfermatig goed vergelijkbaar te maken, de impact van e-commerce mee te nemen en de stromen vanuit de Middellandse Zeehavens.

AGRI-PART-300-SmartPort

Partners

ECT Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, DHL, Erasmus UPT, Gemeente Rotterdam, SmartPort.

Looptijd

2021

Dit project is onderdeel van de roadmap Smart Logistics. Voor meer informatie over dit project of deze roadmap, neem contact met ons op.

Download visuals